Haku

Usein kysyttyä

Voinko palauttaa kirjat toiseen kirjastoon kuin mistä ne on lainattu?

Kyllä, mistä tahansa Keski-kirjastosta lainattua aineistoa voi palauttaa toiseen Keski-kirjastoon. Poikkeuksena ovat liikuntavälineet, kausikortit ja osa soittimista, jotka tulee palauttaa samaan kirjastoon kuin mistä ne on lainattu.

Miten voin uusia lainani?

Voit uusia lainasi verkkokirjastossa, puhelimessa, chatissä tai kirjaston asiakaspalvelupisteessä. Katso myös ohjeiden kohta Lainojen uusinta.

Mitä teen, jos olen unohtanut PIN-koodini?

Jos unohdat PIN-koodisi, saat kirjaston asiakaspalvelusta uuden esittämällä kirjastokorttisi ja todistamalla henkilöllisyytesi. Saat uuden PIN-koodin myös ottamalla yhteyttä verkkokirjaston chatissä tai puhelimitse.

Millä tunnuksilla verkkokirjastoon kirjaudutaan?

Verkkokirjastoon kirjaudutaan kirjastokortin numerolla ja siihen liitetyllä PIN-koodilla.

Miten voin tarkastella lapseni lainoja?

Kirjaudu verkkokirjastoon kirjastokorttisi numerolla ja PIN-koodillasi. Liitä lapsen kirjastokortti oman korttisi tietoihin Kirjastokortit-välilehdellä. Valitse Liitä kirjastokortti/rinnakkaiskortti. Kortin lisäämistä varten tarvitset lapsen kirjastokortin numeron ja PIN-koodin. Katso myös ohjeiden kohta Perhetili ja useamman kirjastokortin käyttö.

Miten saan kirjastokortin?

Kirjastokortin saa mistä tahansa Keski-kirjastosta. Voit täyttää kirjastokorttia varten etukäteen sähköisen hakemuksen. Lue tarkemmat ohjeet Asiakkaan oppaasta.

Miten voin varata aineistoa?

Varauksen voit tehdä henkilökohtaisesti kirjastossa, verkkokirjastossa, puhelimitse tai chatin kautta. Myös hyllyssä olevaa aineistoa voi varata. Varaaminen on ilmaista, mutta mikäli et nouda varaustasi viimeiseen noutopäivään mennessä, peritään noutamattomasta varauksesta 2 euron maksu. Katso myös ohjeiden kohta Varaaminen verkkokirjastossa.

Miten voin muuttaa varauksen tietoja?

Voit muuttaa varauksen noutopaikan tai viimeisen voimassaolopäivän, keskeyttää eli jäädyttää varauksen määräajaksi (esim. lomamatkan ajaksi) tai poistaa varauksen kokonaan verkkokirjastossa tai ottamalla yhteyttä kirjastoosi. Jos haluat muuttaa varauksen alkamisajankohdan, toimi seuraavasti: jäädytä varaus ja aseta haluamasi viimeinen jäädytyspäivä.

Miten voin poistaa noudettavissa olevan varauksen?

Noudettavissa tai kuljetuksessa olevaa varausta ei voi perua itsepalveluna. Peruaksesi tällaisen varauksen ota yhteyttä varauksen noutopaikkaan. Jos haet varauksen, mutta et haluakaan lainata sitä, palauta varaus kirjaston henkilökunnalle.

Miten saan tiedon saapuneesta varauksesta?

Kirjasto lähettää ilmoituksen noudettavista varauksista sähköpostilla, tekstiviestinä tai kirjeenä oman valintasi mukaan. Voit valita lähetystavan verkkokirjastossa Omat tiedot -sivulla tai kirjaston asiakaspalvelussa. Tarkistathan myös yhteystietosi.

Voinko muuttaa varausten ensisijaisen noutopaikan?

Kyllä. Voit muuttaa ensisijaisen noutopaikan verkkokirjastossa Omat tiedot -sivulla tai ottamalla yhteyttä kirjastoosi.

Kuinka kauan minulla on aikaa hakea varaukseni?

Varauksen viimeinen noutopäivä kerrotaan noutoilmoituksessa, jonka saat sähköpostilla, tekstiviestillä tai postitse. Yleensä varauksen noutoaika on 7 vrk.

Miten voin tehdä hankintaehdotuksen?

Voit tehdä hankintaehdotuksen verkkokirjastossa. Kaikki hankintaehdotukset otetaan huomioon, mutta kirjastot eivät valitettavasti voi toteuttaa kaikkia toiveita. Ennen hankintaehdotuksen jättämistä kannattaa tarkistaa aineiston olemassaolo verkkokirjastosta tai suoraan omasta kirjastosta.

Miten kirjaudun mobiililaitteella verkkokirjastoon?

Verkkokirjastoon kirjaudutaan mobiililaitteellakin kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla. Riippuen mobiililaitteen näytön koosta, kirjautumiskohtana näkyy Kirjaudu-painike tai kirjautumista kuvaava ihmishahmo.